zaterdag 15 september 2012

Amsterdamse Waterleidingduinen/Duinen/Strand ++

Voor natuurliefhebbers hebben de Amsterdamse Waterleidingduinen eigenlijk iets "onmisbaars". Ook voor mensen, die slechts een "vleugje" natuur willen zien, hebben de Waterleidingduinen mogelijkheden. Voorbeeld: vanaf de ingang Zandvoortselaan (tegenover Nieuw-Unicum) wandelen door het duingebied naar het strand, respectievelijk Zandvoort.

Van af genoemde ingang eerst rechtdoor lopen en dan rechtsaf -maar eerst even over de brug lopen om naar de stuw te kijken- Een van de weinige objecten van industrieel erfgoed in dit duingebied, die nog over zijn gebleven.

Verdwalen is vrijwel uitgesloten, want in de verte is al de watertoren van Zandvoort te zien als orientatiepunt.

Ook voor wolkenliefhebbers is er veel te zien bij de overgang van zee naar land (en omgekeerd).

Even een kijkje nemen wat er er allemaal aan het drinkwater "vastzit" in het Westerkanaal. (de route begon bij het Noordoosterkanaal).

Een fascinerend verder uitzicht op het Westerkanaal met links in de verte, op de oever, twee stipjes!

Het blijken twee herten te zijn, die een slokje van het drinkwater nemen. Een compliment voor de kwaliteit!

Even achterom kijken en daar ligt in de verte de brug van ons beginpunt. Overzichtelijker kan niet.

Weer rechtsaf en daar is het hek, dat de grazers afschermt van het overige duingebied.
(Hier is ook een andere route mogelijk de tweede  + (+ +), zie verder onderaan)

Hier en daar is nog een enkele braam aan te treffen, maar de "oogst" is al geweest.

De doornappel staat nog in bloei en heeft een grappig contrast tussen de tere bloem en de stekelige zaadbol.

De uitgang, maar ook ingang, aan de Brederodestraat en linksaf er uit. Hier begint de bewoonde wereld met mensen en auto's.

Bij het appartementencomplex Nieuw Duynen is het strand bereikbaar of een wandeling langs de boulevard richting Zandvoort Centrum is ook mogelijk.

De eerste + : het is ook mogelijk om  te doorlopen! Dit is voor liefhebbers van ook nog een stukje klimmen, langs het appartementencomplex naar het duingebied.

Na een stukje doorgelopen te hebben bevindt zich aan de rechterkant de stranduitgang, dus ook opgang, Zuiderduin.

De zee! (Θάλασσα of Θάλαττα is een kreet uit de Griekse Oudheid, die ook nu nog actueel is).
Linksaf naar Noordwijk, rechtsaf lekker over het strand richting de Rotonde van Zandvoort.
Voor wandelaars, die meer van de Waterleidingduinen willen zien, is er een interessante route, die ook vanaf de Zandvoortselaan begint. Vanaf de ingang voor de brug links af en dan eenvoudig in rechte lijn doorlopen (langs het Noordoosterkanaal) naar de Oranjekom (ingang Oase). (Onderweg zijn bruggetjes, die gebruikt kunnen worden om de wandeling in te korten als het teveel wordt). In het voormalig machinegebouw is een expositiecentrum met een info-shop van Waternet gevestigd. De route terug kan via dezelfde weg of langs de overzijde van het Noordoosterkanaal. Uiteraard kan ook ingang Oase als startpunt gebruikt worden.
Nu de tweede route zoals eerder vermeld (+ +). Bij het hek rechtdoor lopen langs het Westerkanaal. Wegwijzer-paddestoel 21555 geeft de route aan naar wegwijzer-paddestoel 22197 o.a. route strandpaal 69. Een flink stuk verder lopen, maar het is de moeite waard!

Deze route is erg rustig en de dieren, wel op afstand blijven, vluchten minder snel weg.

Ook hier beginnende stuinduintjes.

Het uitzicht is weids, zoals dat zo mooi heet. Links het Huis(je) van het Wester.

Ook vriend vos loopt rustig een flink stuk mee, maar wel aan de overkant van het kanaal.

Uiteindelijk het Tilanuspad en zelfde type strandopgang als bij de + route, maar veel stiller.

Door de lange route is bij wisselvallig weer, de kans groot op een flinke bui tijdens de wandeling op
het strand. Goed opletten onderweg, desnoods de route inkorten, als het nog kan en een goed tempo aanhouden. Het is de echte wandelaar allemaal bekend. Veel plezier!